Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

14. 5. 2014

THE DARING COOKS CHALLENGE MAY 2014 - MAFTOUL

A tomu říkám výzva, panečku! Výzva tohoto měsíce mě ze začátku celkem vyděsila a skoro jsem ji jedním šmahem chtěla něžně zazdít, pak jsem se ale vracela k zadání a její realizace mě lákala čím dál víc. Při čtení postupu se jednomu pak chce až pohrdlivě frkat ve smyslu "jako tohle a výzva? Pffffffffff"... Pak stojíte u linky, ruce po zápěstí od mouky, nemohouc ze sebe servat  kojence, který vám ve snaze domoci se oběda stáhl kalhoty ke kolenům a stále je nepouští, tříleté robě znuděně prohlašuje, že "už chce papat" a vám se chce plakat. Ale konec dobrý, všechno dobré. A asi si to i zopakuju!

Maftoul (čti maftul) nebo jinak palestinský kuskus. A propos, tušili jste, jak se vyrábí kuskus? Já tedy ne a kdyby nic jiného, tak vím zase o věc víc a můžu být někde za chytrou a blahosklonně poučit neználky, kde že se ten kuskus bere a kdo je jeho větší brácha. Musím říct, že tyhle primitivní techniky mě fascinují, v životě by mě nic takového nenapadlo. Jenže my už se taky nemusíme tak snažit, abychom měli vůbec něco na talíři, že? My si kuskus koupíme, nejsme žádní blbci, že? No jasně. Tak dneska si ho vyrobíme, jo? Teda vlastně toho jeho většího bráchu.

K výrobě kuskusu se používá semolina, k výrobě maftoulu bulgur. Ovšem bulgur jemný, který jsem doma neměla, a počkat a koupit nešlo. Zkusila jsem namočit a podrtit hrubý bulgur, ale nedal se, holomek, byla jsem tedy donucena použít semolinu, takže finální produkt je vlastně technicky kuskus. V zadání Daring Kitchen ale stálo, že můžeme použít jak semolinu, tak bulgur, takže mě klidně napráskejte soužce učitelce, jsem z obliga! 

V zadání taky stálo, že musíme vyrobit maftoul od základu a použít ho v receptu. Rozhodla jsem se pro voňavou tagine s kuřetem. Tyhle "one pot wonders" mám moc ráda, nezapráskáte dvacet hrnců a voní to domovem. Nevařila jsem podle žádného receptu, nechala jsem se (v myšlenkách) unést hodně na jih a zkusila něco arabštějšího podle sebe. Stará Babicová říkáte? Ještě budete lžičky olizovat! :)

Ingredience na maftoul:
225 g jemného bulguru/semoliny
18 g soli
2-3 hrnky vody
500 g hladké mouky
500 g celozrnné pšeničné mouky
Množství vody a mouky je orientační. Záleží na tom, jak velké kuličky chcete dělat.

1. Sůl rozmíchejte ve vodě. Bulgur nasypte do hodně velké mísy nebo dostatečně velkého a hlubokého plechu.Nalijte 1/4 hrnku vody na bulgur, aby se namočil a mohl na sebe přichytit mouku. Krouživými pohyby pomozte jednou rukou vodě vstřebat se do bulguru.
2. Nasypte na bulgur 1/2 hrnku mouky. Z prstů ruky vytvořte hrabičky a krouživým pohybem zapracovávejte mouku do bulguru. Nemačkejte a nehňoucejte, aby se nevytvořilo moc žmolků, opravdu jen jemně prsty kružte v míse. Je to celkem obtížné, já měla žmolků dost (se semolinou, bulgur by mohl být méně spratkovitý), jak se kuličky zvětšují, je koulení snazší, radostnější a začíná nabírat psychoterapeutické rozměry... Musela jsem se držet, abych nakonec neskončila s vymazlenými pingpongovými míčky.
3. Bulgur uhrábněte na jednu stranu mísy či plechu, vlijte zase 1/4 hrnku vody, prohrábněte, aby se bulgur navlhčil, přisypte 1/2 hrnku mouky a zase rolujte a obalujte. Tento postup opakujte, dokud nebudete s velikostí spokojeni. Běžně vypadá jako na tomto obrázku.

Zdroj: Google-tasteofbeirut.com
4. Až budete hotovi, můžete maftoul hned uvařit nebo mít týden v lednici nebo tři měsíce v mrazáku. Vařit ho můžete jako těstoviny v osolené vodě, jako rýži nebo napařovat tak, jak se tradičně vaří. Na výrobu a vaření maftoulu se můžete mrknout tady, je to sice v arabštině, ale aspoň si ji zažijete, za pár let ji možná budete potřebovat.
5. Vaření -  Pařte nad vroucí vodou (jako knedlíky) v cedníku, který co nejpevněji sedí na obvod hrnce. Nechte několik minut napařit, pak vidličkou postupně kuličky maftoulu obracejte, aby se všechny rovnoměrně uvařily. Tento způsob vaření prý dá ve výsledku nejnadýchanější maftoul. Celkově napařujte cca 15 minut, nebo do měkka, resp. na skus.

Takhle vypadal můj první životní maftoul. Žádný zázrak, ale taky žádný průšvih
Maftoul má velmi široké využití. Můžete ho použít samotný jako kuskus nebo rýži ve formě přílohy, jako zavářku do polévek, do salátů, ba dokonce i dezertů.

Ženská může být blbá, ale musí si umět poradit, že ano. Tradiční napařování maftoulu.
Napařování bylo srandovní, když obracíte kuličky vidličkou, hýbou se jako červíci!
Ingredience na tagine:
5 kuřecích stehen
4 velké mrkve
3 střední brambory
hrnek cizrny (v sušeném stavu) 
2 lžíce rajského protlaku
1 konzerva rajčat
2 cibule
3 stroužky česneku
4 cm kořene zázvoru
1 lžička drceného kmínu
2 lžičky mletého římského kmínu
2 lžičky mletého koriandru
2 menší svitky skořice
2 bobkové listy
pepř a sůl
2 lžíce olivového oleje
2 hrsti rozinek
půlka citronu
200-300 ml vody
lístky koriandru na podávání

1. Cizrnu namočte do vody a nechte přes noc nabobtnat. Slijte a uvařte v nesolené vodě téměř do měkka.
2. Kuře omyjte, osušte, osolte a opepřete. Zprudka na oleji orestujte z obou stran v hrnci, ve kterém budete jídlo vařit. Vyjměte na talíř.
3. Do hrnce dejte cibuli, když zesklovatí, přidejte na plátky nakrájený česnek a nastrouhaný zázvor. Stáhněte teplotu, minutu nebo dvě osmažte, přisypte všechno koření a nechte rozvonět.
4. Do základu dejte dvě lžíce rajského protlaku a minutu restujte. Přidejte rajčata, vložte kuře, mrkev, brambory, rozinky, cizrnu, citron a zalijte vodou. Vařte, dokud není vše měkké. Brambory omáčku trochu zahustí, zdá-li se vám tekutiny být moc, vyndejte kuře a omáčku prudkým varem trochu zredukujte.

The May Daring Cooks' Challenge was hosted by the incomparable Sawsan from chef in disguise. Sawsan challenged us to try our hands (literally!) at making maftoul - hand-rolled Palestinian couscous that is as versatile as it is tasty!

Žádné komentáře:

Okomentovat