Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

20. 6. 2014

OPILÝ ING. KRÁLÍK ANEB UŠOPLESK NA VÍNĚ A BRANDY

Dostali jsme králíka. Žádného mazla na hraní a překusování drátů. Babička z Vysočiny nepřijela s husou, ale s na kost zmrzlým hubeňourkem. Když jsem ho viděla, božátko, vrátily se mi máminy vzpomínky, jak mě musela jako robě záhy začít přikrmovat Sunarem, neboť pediatrička naznala, že jsem hubená jako stažený králíček. No, to bylo asi tak naposledy, kdy měl někdo starost, že jsem moc hubená. Tomuhle drobkovi by už asi ani Sunar nepomohl. Tak šel na pekáč, přesněji řečeno do litiny. Aby mu to nebylo líto, šel tam veselý. S vínem a koňakem. A švestkami. Mmmmm...
 

Mám, nebo měla jsem, ráda králíky. Jak živé, tak potom méně živé na talíři. Ten dětský sentiment, že papám třeba zrovna králíčka, kterého jsem chodila obšťastňovat ke klícce, a rozplývala se nad jeho heboučkou srstí a ňufajícím čumáčkem, mi asi vždycky chyběl. Byla jsem žravé dítě, které vyrostlo ve žravého dospělého, takže velmi pravděpodobně vůně a chuť předloženého jídla vymazala slůvko "králíček" z mé hlavy a na dobu jídla způsobila dočasnou amnézii. Jezdívali jsme za tetou do Dukovan, tam se králíci chovali a často se taky podávali k obědu. Teta je dělávala s česnekem a v trojobalu, krom jiného. Vzpomínám si, že zrovna tohle mi tak chutnalo, že jsem se pod různými záminkami, zatímco všichni ostatní se po obědě povalovali na zahradě, plížívala zpátky do domu, vzala to směr trouba, kde byl plech se zbytky králíků, okusovala ta smažená stehna a byla blažená Blažena. Pak si taky matně vzpomínám, že jsem měla něco jako žlučníkový záchvat... Ale jak zaznělo v Dobytí Severního pólu.. "na pokraji smrti mrazem, na pokraji smrti hladem, na pokraji smrti vysílením, ale STÁLO TO ZA TO!"

bývalý huňáč měl na celý plán svůj názor... drzý, až vyzývavý!

Králíci jsou notoričtí hubeňouři, masa na nich zas tolik není, chtěla jsem tedy uvařit něco, z čeho by bylo taky trochu jídla, když už se s tím budu hmoždit. To znamená taky nějaká majda a pocit vřelého objetí silnou chutí. Vzhledem k tomu, že se relativně citelně ochladilo, rozhodla jsem se pro plnokrevnou a hlubokou chuť, kterou dá kořenová zelenina, víno a švestky. Mňam! S parmazánovou polentou neměl ušoplesk chybu!

Ingredience:
1 králík
+ alternativně 2 kuřecí stehna bez kůže (z té si můžete, zatímco se ušáček snaží v troubě, udělat na pánvi malý snack v podobě křupavých chipsů, viz foto níže...)
2 střední mrkve
kousek celeru
1 velká cibule
3 stroužky česneku
100 g anglické slaniny
300 ml dobrého plného červeného vína
50 ml brandy/koňaku
140 g sušených švestek
bouquet garni - 3 bobkové listy, 7 větviček tymiánu
10 kuliček jalovce
1 l kuřecího vývaru
2 lžičky cukru
mouka na obalení masa
50 g másla
olej
sůl
pepř

Příloha
instantní polenta
máslo
nastrouhaný parmazán

1. Udělejte si otravné mis en place, neboli přípravu všeho, co budete potřebovat. Králíka naporcujte, omyjte a osušte. Pokud přidáváte kuře, odstraňte kůži a nechte si ji někde stranou, za chvíli se k ní vrátíme. Zeleninu nakrájejte na malé kostičky, cibuli na středně hrubo, anglickou taktéž, česnek na kousky. Švestky zalijte panákem brandy nebo koňaku a nechte rehydratovat. Zapněte troubu na 170°C.

příprava je stěžejní, pak to pěkně odsýpá
2. Maso osolte, opepřete, obalte v mouce a po částech opečte na oleji do zlatova ve velkém, žáruvzdorném hrnci. Vyjměte na talíř.
3. Až je všechno maso opečené, vhoďte do hrnce slaninu, chvíli opečte, pak vhoďte zeleninu s bylinkami a jalovcem a restujte, až zelenina začne získávat trochu barvu, zhruba 15 minut.
4. Zasypte cukrem, ještě chvíli restujte a vyklopte do hrnce misku s opilými švestkami. Nechte alkohol vyvařit, zalijte vínem a opět nechte alkohol vyvařit.
5. Zalijte vývarem, vložte zpátky maso, dejte do trouby a pečte, dokud není maso měkké.

koupačka
6. Teď se můžete vrátit ke kuřecí kůži. Jako odměnu za tu tvrdou práci si uděláme kuřecí chipsy. Vezměte si pánvičku a hrnec, který průměrem dna pohodlně sedne do pánvičky. Kůžičky osolte, co nejvíce roztáhněte na pánvičce, na kůže posaďte hrnec a zapněte pod pánví na plný výkon. Tím, že na pánvi dřepí hrnec, kůžičky se nezkroutí, c'est genial! Po chvíli kůžičky otočte, opečte z druhé strany a pak už jen chřoupejte. Kvůli tomuhle bych dokázala asi i zabít... A asi i někoho, koho mám celkem ráda... Koukněte!

budete chtít celou mísu těchhle nelidsky božích lupínů
7. Vyjměte maso na talíř. Vyndejte bylinky, pokud jste na koření neměli gázu jako já, pohoňte v omáčce jalovec, vyndejte provázek, který se samosebou vysmekl z okolí tymiánu a bobkového listu a pak si ještě poličte na ty výtržnické bylinky. Až budete mít všechny bylinky vyndané a nervy v kýblu, omáčku rozmixujte nebo přepasírujte. Nebo nechte tak, jestli chcete, já zvolila dietnější verzi zahuštění omáčky zeleninou. Vhoďte na kostky nakrájené máslo, vložte zpátky maso, aby se prohřálo a je to.


Jako přílohu jsem zvolila parmazánovou polentu, ale výborný bude inženýr králík i s bramborovou kaší nebo rýží. 
Polenta byla instantní, uvařila jsem ji podle návodu, jen dvě třetiny vody nahradila mlékem, vmíchala máslo a parmazán, nalila do simaxové mísy a nechala zatuhnout. Pak jsem ji nakrájela na trojuhelníčky a opekla na pánvi. Výborné i jen tak samotné.

1 komentář:

  1. Taky řešení. My měli jednoho, co ho nezastavilo ani nové králičí pletivo, tak šel na svíčkovou. :) Taky děláte z králíka? Já ji miluju. Jen je to trochu špinavé... Nebo trochu, spíš hodně špinavé jídlo. Když člověk musí obírat kosti od omáčky. Ale tak samozřejmě to člověk nevaří pro návštěvu, ale spíš jen tak pro sebe. :)

    OdpovědětVymazat