Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

20. 10. 2014

MLÍČŇÁK... SLOŽITĚ "HOKKAIDO MILK BREAD" S TANGZHONGEM

Vánoce se pomalu plíží a to znamená jediné. Na mě se plíží depréze. Neuděláte mi nic, když tu veřejně prohlásím, že nesnáším Vánoce? No ano, nejsem sluníčkatý človíneček, který už na konci října podupává jako stižen roupy, a nemůže se dočkat, až si přibije na dveře věnec, zpoza dveří našeho bytu se nenesou melodie vánočních odrhovaček a nemám napečeno dva měsíce dopředu. A už vůbec nemíním předstírat, že mě těší bloumat obchoďákem jako ztracená slonice Simba a tupě pohlížet na všechny ty hovadiny konzumu, které mým blízkým udělají ze života sérii nezapomenutelných okamžiků, a poslouchat u toho (bohužel) nesmrtelné "Laaaaast Christmas, I gave you my heart..." Vyrvěte mi srdce teď a tady! Trochu temně, takhle z podzima, hm? No, i to umím. Vánoce mají ale jednu neoddiskutovatelnou výhodu - vánočku. Rozhodla jsem se nepodcenit trénink a případnou možnost vylepšení trvanlivosti a struktury tohohle českého vánočního pokladu a vyzkoušela japonský sladký chleba s použitím tangzhongu. Respektive, nechala jsem se jím inspirovat.


Na tangzhong jsem se už dlouho chystala, protože.. noooo, protože to zní divně, neobvykle, a to mě samozřejmě zajímá. Protože podivnosti jsou pro mě jako magnet, včetně lidí, hah! Jestli vám tangzhong zní asijsky, jste šikulky šibalí, je to tak. Původně se metoda připisuje Japonsku, ale rozvíjet a pracovat s ní víc začali Číňané. S čím ne...? Použití tangzhongu slouží k prodloužení trvanlivosti chleba a udělá ho extra měkký, kyprý a nadýchaný. A vás taky. Název je výjimečně odstrašující a tváří se jako děsnej machr, výroba tangzhongu by ale nemohla být jednodušší. Prostě se smíchá jeden díl mouky k pěti dílům vody nebo mléka, na mírném ohni se směs ohřeje (zhruba na 65°C), až zhoustne, a po vychladnutí se použije do těsta. To je vše! Ohřátím směsi v mouce nabobtná lepek a v těstě potom splní úkol v podobě změkčení a zpeřinkovatěníi výsledného chleba.



Hokkaido milk bread je čistě jen sladký chleba bez rozinek, oříšků a koření, mně to ale přišlo málo, i nasypala jsem do něj, co fantazie poručila. Vy si vyberte, jak je ctěná libost. Vyzkoušela jsem taky dva způsoby kynutí, jeden klasicky s použitím regulérní dávky droždí, druhý chleba jsem udělala s něčím na způsob omládku. Omládek je fajn věc, která krom jiného ubere výslednému produktu na drožďové chuti a vůni. Ta některým lidem není příjemná. Pffff, fajnovky! Nebyl to omládek, jak má být, svou úlohu ale splnil, uvádím proto suroviny tak, jak jsem je použila. A protože mi verze s jakožeomládkem chutnala víc, uvádím recept s ním. Trváte-li na použití plné palby droždí, prostě použijte skoro celý 7g sáček se sušeným droždím nebo skoro celou kostku čerstvého a suroviny uvedené u omládku prostě přihoďte ke zbytku surovin na těsto.



Z původního receptu na tenhle chleba jsou dva bochňajze. Naznala jsem, že by se u nás nesnědly, a recept napůlila. Chleba se snědl během pár hodin. Druhý jakbysmet, takže bohužel nemůžu poreferovat, jestli chleba opravdu vydrží měkký a nadýchaný i třetí den (což je u bílého pečiva neočekávatelné). Každopádně je moc dobrý, opravdu jako peřinka. Kdo zná nebo pamatuje toastový chleba v Anglii, tu zvláštní pevnou houbovitost, která u toastových chlebů v Čechách nehrozí, tak s použitím tangzhongu docílíte něčeho velmi podobného. Zkuste a uvidíte. Nic vás to nestojí, nebolí to a zvládne to i váš pes. S jednou tlapkou za zády.

Ingredience:

Tangzhong:
30 g mouky
150 g vody nebo mléka, příp. půl na půl


Omládek:
120 ml mléka
80 g mouky
lžička cukru
necelá lžička instantního droždí

350 g hladké mouky
50 g změklého másla + na vymazání formy
40 g sušeného mléka - použila jsem sušený sojový nápoj Zajíc... U prvního chleba juniorův Sunar a posloužilo obojí, cha!
40 g třitinového cukru
3 g soli
1 vejce + na potření před pečením
kůra z jednoho citronu
špetka muškátového květu
1-2 hrsti rozinek nebo brusinek
80 g tmavé čokolády

1. Připravte si tangzhong - v menším kastrůlku smíchejte mouku s vodou a mlékem nebo vodou a za stálého míchání na mírném ohni zahřívejte. Jakmile směs zhoustne, odstavte z ohně a dejte na hodinu vychladit do lednice. Tuhle jíšku můžete mít v lednici až 48 hodin, kdyby vám do pečení vlezlo něco důležitějšího, jako třeba záchvat válení na gauči, rauchpauza, která se protáhne na řetězovou krabku, lahvinka červeného, apod.

2. Pokud jste odhodlaní do toho jít, připravte si kváskoomládek - mléko zahřejte na příjemnou vlažnou teplotu, vmíchejte cukr, mouku a droždí, vymíchejte do hladka, přikryjte a nechte na teplém místě vzejít. Trvá to cca 45 minut.

3. V robotu smíchejte všechny suché suroviny, přidejte tangzhong, omládek a vejce a vymíchejte v hladké, lesklé těsto, asi 10 minut. Vymíchání rukou vás možná připraví o dech a taky zabere tak 15-20 minut, podle toho, jak tvrdě budete makat. Nakonec vmíchejte brusinky a čokoládu. Mísu přikryjte nebo ji vložte do čisté igelitky a nechte vykynout. Bude to trvat 1,5-2 hodiny, řiďte se zdvojnásobením objemu.

4. Vymažte si obdélníkovou chlebovou formu máslem. Těsto si rozdělte na čtyři nebo pět stejných kousků. Vypřekládejte, aby mělo těsto nějaké povrchové napětí a stočte do malých bochánků, které klaďte do formy vedle sebe. Nebo pro mě za mě nechte těsto v jednom kuse a vymodelujte jednolitý bochníček. Vražte formu do igelitky a nechte další cca 1-1,5 hodiny vykynout.



5. Pomašlujte vajíčkem rozmíchaným s trochou mléka a pečte v troubě na 180°C. Vzhledem k tomu, že hranaté formy na chleba si nějakým záhadným kouzlem asi zachovávají i ve 180°C tělesnou teplotu, byla jsem nucena na posledních asi 10-15 minut pečení chleba vyklopit a nechat dopéct ještě část, která byla ve formě, jinak by to byl trochu blemcouch. Jestli jste na tom podobně, doporučuju vám udělat to samé. Celkově jsem pekla asi hodinku.

No.. A jestli někdo z vás dotáhne pokus do konce a zjistí, jak na tom tenhle chleba je po třech dnech, budu ráda, když mi dáte vědět!





24 komentářů:

  1. Dobrý večer, ohledně Vánoc jsem na tom nemlich stejně jako Vy. A tenhle chlebík musím vyzkoušet :) Moc se mi líbí. Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Můžeme si to škarohlídství rozdělit, není nás mnoho tak statečných, kdo přizná, že Vánoce jsou v této době trapná komedie :) Chleba zkuste, není to těžké a je to dobré - výhra!

      Vymazat
  2. Jsem na to stejne jako Vy a pri poslednim nakupu hypermarketu jsem s hruzou zjistila, ze zacinaji vytahovat vanocni tretky a cukrdlata, pojal me des.
    Chlebik je uzasny, tez vyzkousim, jen mi, prosim pekne, muzete upresnit velikost formy (treba v litrech), dekuji tez za hafo legrace a dobre nalady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že by se to nemělo takhle zanedbávat a vánoční nálada, včetně prodeje tretek a ozdob, by měla probíhat celoročně.. Co myslíte...? Bleh!
      Formu mám 26 cm a 7,5 cm hloubka, speciálně jsem kvůli Vám vytáhla metr ;) Ať se zadaří a budu ráda, když dáte vědět, jak jste byla spokojená.

      Vymazat
  3. Dobrý den,taky nesnáším Vánoce.Lítání po dárcích.honička a nedostatek peněz.Proto jsme si doma už před pár lety řekli,že si uděláme Vánoce podle sebe.Nekupujeme dárky,ale vyrábíme dárky z lásky,chodíme hodně na procházky řeknu vám teprve teď jsou to Vánoce.Nakoupíme jídlo jen to co sníme a napečeme jen pár kousků,ale vánočka ta u nás nesmí chybět.Děti se na Vánoce strašně těší a vůbec jim nepříjde že nedostávají mobily,tablety a jiné hovadiny dnešní doby.Váš mlíčňák vyzkouším a myslíte že půjde uplést jako vánočka ,nebo je těsto řidší?Krásný den Kamča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, gratuluju k zvládnutí Vánoc v rozumném duchu! :) Určitě platí, že se dají pojmout skromně a hezky, jen se nedá vyhnout tomu takřka tříměsíčnímu tlaku a stupidní masáži všude možně.. Bleh. S dětmi jsou tyhle svátky určitě krásnější, taky vstupujeme do éry strkání dopisů pro Ježíška za okno, společného předvánočního tvoření, tak se můžu zaměřit na to příjemnější. A tu volbu máme nakonec všichni. Mlíčňák zkuste, uvidíte, jak se Vám s těstem bude pracovat, já bych ale řekla, že jako vánočka uplést půjde, případně můžete trochu ubrat na tekutině. Klasické těsto na vánočku ale mívám taky trochu volnější, ne jako plastelínu a copy umotám, takže bych si tipla, že to lze. Krásný den i Vám. Kamila

      Vymazat
  4. Jdu péct Váš mlíčňák, tak snad to klapne:-) Nechystáte se inspirovat nás nějakou klasickou VVVánoční vánočkou?:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ať se povede, nic na tom není :) S vánoční vánočkou asi spíš ne, byla by to jen další verze toho milionu vánoček, které kolují po internetu. Jako inspiraci berte tohle, můžete zkusit tangzhong přidat do té Vaší, až jí budete vyrábět. A netradiční vánoční inspiraci považuju za splněnou anglickým vánočním puddingem - http://nuselskakuchta.blogspot.cz/2014/11/britsky-christmas-pudding-cerna-bomba.html, mrkněte a třeba zkuste :)

      Vymazat
  5. Dobrý den,vidím samé spřízněné duše,jsem tu tedy správně..zítra musím spáchat tento luxusní chlebík,a budu zde okukovat ráda dále..
    přeji všem krásně zvládnuté to šílenství okolo svátků..mně se, naštěstí, netýká..Děti dospělé a manžel stejného názoru,dárkysi dáváme pořád ,bez ohledu na kalendář..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, spřízněné duše se vždycky nakonec nějak najdou, jste tu správně :) Ať se chleba podaří a chutná. A také přeju pohodové svátky, s tím přístupem, který jste nastínila, to jistě nebude problém :)

      Vymazat
  6. tak a dnes som sa do toho pustila........nedalo mi to pokoj po tom neskutocnom toastovom chlebe s omladkom.......zatial mi to chladne ale vyzera to neskutocne velmi dobre..........samozrejme neuvedomila som si ze toto cesto je uplne ine ako cesto na toast.......mne sa mlicnak prepiekol pekne aj vo forme..........takze ked som ho vyklapala z formy myslela som si ze je tiez take tuhe a ono je to mäkkucke ako paperie........ja som jedno naplnila makom a druhe som potrela cokoladou a dala mak.Su obidva krasne prepecene a bojim sa ze u mna bude dnesne rano uz o polnoci lebo do rana to fakt nevydrzim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a veruze nevydrzalo....neskutocna dobrota.......tak tomu sa hovori makovnik s velkym M

      Vymazat
    2. Super, jsem ráda, že s obezitou zjevně nebudu bojovat sama ;)

      Vymazat
  7. Dobry den pani Kamilo, nejprve vse nejlepsi k svatku!�� Sice jsem bezlepek, ale recept zkusim. Pohraji si z mnozstvim mouky a drozdim. Jen prosim informaci jak ma konzistence testa po patlama, patlama rukou vypadat, abych neupekla butr! Prece jen budu pect ze solamilu, jak moje krasna maminka rika bezl. moukam �� Dekuji Miroslava

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Miroslavo, mockrát dekuju za prani, jste milá :) Konzistence testa je u normálního lepkavého takova hebka, těsto je hladké, nelepive, ne příliš hydratované, ale ani příliš pevné. Ale asi budete stejne muset dat na svůj cit a tekutinu přidávat postupně, bezlepkova testa neznám, Vy ano, to urcite zvládnete :) Ať chutná!

      Vymazat
  8. Dobrý den paní Kamilo,
    já Vám zase děkuji za odpověď. Jakmile mi přijde objednaná super bezlepková za 130,- Kč :-) pustím se do ní!
    Miroslava

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. kristapána, to jsou ceny...! Tak snad Vás nebude mrzet, že jste se pustila zrovna do tohohle :)

      Vymazat
  9. To mate pravdu. A ve skutecnosti je to jen hromada skrobů s vlakninami. Ale pece dobre a rozhodne me nebude mrzet, ze ji pouziji na Vas recept! Testo udelam ridsi nez mate Vy a domouci ae na vale. Jeste otazka. Lze pouzit misto suchych kvasnic na omladek lzicka kvasku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, jestli mate zkušenost s kvaskem, zkuste kvásek. Vsechno se tim hodně prodlouží, ale to asi víte :)

      Vymazat
  10. No, kvasková královna nejsem, ale už s ním mám něco za sebou :D teď naposled 5ti denní kváskový kringel bez lepku. Tak zkusim z kváskem. Děkuji. Miroslava

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den, zkoušela jste prosím verzi s kváskem? Jak to dopadlo?

    OdpovědětVymazat
  12. Hezké ráno přeji,
    zaujal mě tangzhong a včera jsem vyzkoušela - těsto jsem použila tak, že jsem z půlky udělala rozinkový bulky a z druhý skořicový šneky. Takže vlastně něco úplně jinýho - ale to nevadí. A a jako moc dobý to je! Vyzkouším ten tousťák jenom co koupím vhodnou formu a dojím chleba co máme ve špajzu.

    OdpovědětVymazat
  13. Hezké ráno přeji,
    zaujal mě tangzhong a včera jsem vyzkoušela - těsto jsem použila tak, že jsem z půlky udělala rozinkový bulky a z druhý skořicový šneky. Takže vlastně něco úplně jinýho - ale to nevadí. A a jako moc dobý to je! Vyzkouším ten tousťák jenom co koupím vhodnou formu a dojím chleba co máme ve špajzu.

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, jak dlouho se peče? V textu, který jsem přečetla 3x, jsem neobjevila. Děkuji.

    OdpovědětVymazat