Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

26. 2. 2015

PB COOKIES S JABLKEM

Jeden by snad skoro i řekl, že mám ráda jabka, nebo co... Tak jsem si uvědomila, že nemálo receptů na blogu je s jabky, případně alespoň s jedním. Ve skutečnosti mě čestvá nijak extra nevzrušují. Vařená, pečená, dušená a já nevím jaká, mi už puls trochu  mimo obvyklé pásmo vyhánějí. Ne že bych snad přímo měla tep, jako když bych se ocitla sama samička na lavičce vedle, řekněme, mého milovaného Toma Waitse, ale změna tam nějaká je.. Jabka sice kupujeme parádní a křupavá a domácí a voňavá na holešovické tržnici, ale i tak jich většinu schroustají naši minichrousti a moje lepší polovička. Těmhle sušenkám dodají spolu s tvarohem trochu čerstvý nádech, trochu navinulosti a v neposlední řadě vlhkosti. Díky tvarohu to pak taky nejsou typické křupavé cookies, ale vláčné a měkké sušenky. 


Původně jsem je pekla pro trpaslíky, myšleno jako pro ty malé lidi, co u nás bydlí a mají stejné přijmení. Jejich veličenstva ovšem vypečené hroudičky přehlížela jako paseku, prostě je sušenky nechávaly naprosto v klidu. Nevím, asi už čekají, že budeme ke svačince servírovat kaviár na křehkém krekru nebo "foagráčko (foie gras, pozn. překl.) na toustíku".. No každopádně je to parádně vypointovaný příběh - maminka pak měla zase o kilčo a půl víc. Ale náhodou, po týdnu zapomnění v lednici byly sušeny úplně parádní, nevím, jak by se na to tvářila hygiena, na prodej by už asi nebyly, ale mně chutnaly moc.

A dokonce, pomněte, to není ani taková prasárna, na jaké jste ode mě zvyklí, héč! Původní recept, ze kterého jsem vycházela, jsem malinko upravila a zdietnila použitím tvarohu. Můžete ale použít i jenom máslo, třeba když budete chtít, aby sůšy byly taky trochu křupavé. Stejně tak si můžete pohrát s moukami, třeba zrovna špaldová by sušenkám jistě slušela. Asi třetinu objemu cukru jsem nahradila cukrem muscovado, no a pokud si doma vyrobíte i vlastní arašídové máslo, budou sušeny naprosto bez chybičky!


INGREDIENCE:

200 g hladké mouky
140 g třtinového cukru
70 g másla
70 g polotučného tvarohu
120 g arašídového másla
1-2 hrsti pražených solených arašídů, podrcených na kousky
1 vejce
1 lžička vanilkového extraktu (nemusí být)
1/2 lžičky jedlé sody
1/2 lžičky soli
1/2 lžičky mleté skořice
1 menší jablko, oloupané, zbavené jádřince, nastrouhané na hrubo, příp. nakrájené na drobné kostičky

1. Máslo utřete s arašídovým máslem a cukrem do světla, případně nechte pracovat robota. Pak vmixujte vejce a van. extrakt.

2. Smíchejte zbylé suché ingredience, tzn. sodu, sůl a skořici s moukou a postupně zapracujte do máslové směsi. Nakonec vmíchejte nakrájené jablko.

3. Na plech dávejte lžičkou bobky a hned je lžičkou taky uplácněte, na plechu se moc nerozjedou. Je to trochu patlačka, můžete zkusit uplácávat třeba prsty potřenými olejem.

4. Pečte na 190°C 10-15 minut nebo dokud nebudou vypadat tak, jak vám se zamlouvá.


Žádná věda, a taky žádný hnus plný ztužených tuků z obchodu. Kvůli obsahu jablka bych asi hotové sušenky skladovala v lednici, pro jistotu. S produkty tohoto druhu ovšem neexistuje žádná jistota, že to do té lednice alespoň pár statečných a bojovných kusů vůbec zvládne!


Žádné komentáře:

Okomentovat