Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

23. 4. 2015

KŘEHKÉ, ŽITNÉ, CELOZRNNÉ, A JEŠTĚ KE VŠEMU KVÁSKOVÉ, CHLEBÍČKY

"Kdo se bojí, vyprazdňuje se v síni" se říká. A to já nechci, protože bych pak musela sklízet "ovoce" svých činů. A tak jsem se bát přestala a po dlouhém snění o křehkých žitných chlebíčcích, na které jsem si před pár lety vybudovala závislost, se je pokusila zreplikovat doma. Od nynějška přijímám oslovení "náš drahý génie", případně jen "génie", pro anglicky mluvící "oh, sorceress". Protože víte co? Podařilo se! Jsou naprosto skvělé, křupavé, kváskově navinulé, prostě dokonalé! Je to vlastně jako byste chroupali JEN chlebovou kůrku, a pěkně vypečenou. Stává se to málokdy, v tomhle případě jsem se sebou ale maximálně spokojená a celý den se ukájím pocitem naprosté satisfakce! Taky je možné, že nejsem génius, ale prostě jen primitiv přehnaně orientovaný na žvanec. Rozhodněte se sami. Každopádem se dávka chlebíčků snědla v rekordním čase, i prckové se dožadovali dalších a dalších přídělů. A to je pak jasné, když to chutná svišťům, je to pecka!


Před pár lety máma kdesi v Tescu objevila tyhle Finn Crisp lotry. Během chvilky sjela do těžkého žitného feťáctví a nebyla by to moje mamá, kdyby tím nenakazila i mě. Pamatuju si, že jsem byla schopná spořádat půl balení na posezení easy. Chlebíčky namazané avokádem nebo i jen tak byly prostě neodolatelné. Chroupala jsem je kdykoliv a kdekoliv, vzpomínám si, jak jsem se pak ošívala, když jsem měla postel plnou ostrých drobků a žitné mouky. Jenže jak to tak v mém životě bývá, ve chvíli, kdy si něco zamiluju, osud mi to vyrve z rukou a utíká s tím někam hodně daleko. Z nějakého důvodu se prostě tyhle křupavky přestaly v naší vykutálené zemi prodávat a já byla na suchu. Naštěstí se běžně nenechávám osudem srazit na kolena, vyhrabala jsem se z absťáku a snažila se žít dál. To je panečku příběh, co? Napětí graduje, čtenář má ohlodané první články prstů... no... Ale je to jak z filmu, bude hepáč, nebojte, byť jsem pomocnou ruku byla nucena najít tam, kde končí moje rameno. Teda obě.

originál - kdo zná, netřeba nic dodávat, kdo ne, ten si je bude muset upéct!

moje verze není tak křehoulinká a papírově tenká, chuť je ale to vono a za zlomek ceny teď už stejně nedostupné dobroty

Až asi před rokem, kdy už jsem dávno pekla kváskový chleba, jsem na chlebíčky narazila znovu, a za příšernou cenu asi 60,- Kč za jedno skromné balení zakoupila hned tři. Společně jsme pak strávili pár pěkných chvil ve vzpomínkách na ty krásné staré časy, které jsme spolu trávili v posteli. V té době se mi v hlavě zrodila touha pokusit se upéct něco takového doma. "To přece musí jít!" ječely závislé mozkové buňky.. Sice až po dalším roce, ale šlo. Nevěděla jsem moc, jak do toho, tak jsem do toho šla, jak je u mě obvyklé. Nohama napřed.


Bylo jasné, že nějaký podíl musí být ze zralého kvásku, aby suchary byly správně nakyslé. Zbytek ric pic, žitná mouka a pravděpodobně nějaký tuk na zkřehčení. Ukázalo se, že podíl aktivního kvásku a neprokvašené žitné mouky je bajvoko stejný, těsto prostě musíte uplácat do poměrně tuhé konzistence tak, aby šlo dobře vyválet. Takže si mě to vlastně vedlo krásně samo. Pak už šlo jen o to vyválet těsto dostatečně na tenko, abychom nemuseli zbytečně zaměstnávat frézu ve snaze chlebíčky pozřít ve zvládnutelných kouscích. To se taky zdařilo, takže tradáááááááááááá.... I am proud to present.... domácí finské (české) křehké chlebíčky. V době, kdy je fake všechno možné, včetně tváří a osobností, jsou fake finské chlebíčky to nejmenší zlo.



INGREDIENCE:

230 g zralého celozrnného žitného kvásku se 100% hydratací (tzn. 115 g mouky a 115 ml vody na start)
cca 1 hrnek celozrnné žitné mouky
2-3 lžíce změklého másla (sádla, kokosového oleje)
1 lžička soli + trocha na posypání
koření, libo-li, napadá mě třeba za'atar, mletý rozmarýn, mletý kmín, koriandr, sušený česnek, případně sezamové semínko, mák, fantazii se meze nekladou

1. Do projetého kvásku přidejte máslo, sůl (koření či semínka) a postupně zamíchávejte mouku. Přidejte tolik mouky, aby z těsta byla hmota zhruba o konzistenci Play dough plastelíny (zde mají matky na mateřské nepopiratelnou východu, pak že to k ničemu nebude, hah!). Nehnětejte zbytečně moc.
2. Dejte těsto na noc nebo den (nebo aspoň pár hodin) do lednice uzrát. Jednak se chuťově posune a za další se bude s chladným těstem líp pracovat.



3. Nejlépe na silikonovou podložku (příp. by to asi šlo i s pečícími papíry) si nasypte a rozetřete něco žitné mouky, uhňácejte z poloviny těsta váleček a ten rozválejte na co nejtenčejčí obdélník. Ano, přímo na podložce. Fakt ale co nejtenčí, mluvím tak o 1-1,5 mm. Překvapilo mě, že to nebyl až takový problém, s občasným pomoučněním válečku nebo i povrchu placky to šlo krásně. Pokud budete vrstva silnější, riskujete po upečení nutnost navštívit vašeho implantologa. Nevím, jak u vás, u mě dvakrát stačilo...
4. Plát nakrájejte tupějším nožem nebo kolečkem na pizzu na kousky, po jakých vaše srdce prahne. Strčte plechy do igelitky a nechte zhruba hodinku odpočívat. Já ještě plát lehce porosila vodou, ale to půjde asi vynechat. Mezitím rozehřejte troubu na 180°C.


5. Důležitý krok - vyndejte plech z igelitky. Plát těsta ještě lehounce posolte, a šup s ním do trouby. Já jsem i lehce zapařila (troubu), stejně jako když peču chleba. Pečte do požadovaného odstínu. Čím víc barvy, tím chrumkavější chlebíčky budou a, upřímně, i o to chutnější. Je pravděpodobné, že se vám plát nepodařilo vyválet na stejnou tloušťku. Já vím, já vím,snažili jste se, přestaňte fňukat... To znamená, že se budou kraje péct rychleji, než střed (aspoň u mě tomu tak bylo), ale vzhledem k tomu, že se jednotlivé kousky od sebe skoro samy při pečení oddělí, není problém kraje během pečení z plechu odebrat a zbytek dopéct podle potřeby. Já pekla naše skoro půl hodiny. Tak, a máte to. Nechte vychladnout a chroupejte, miláčkové, chroupejte.



Ideální jako sváča na nadcházející jarňoletní výlety, k salátku do práce, k salátku k večeři doma (nebo v práci, haha), nebo jen tak na chroupačku večer k televizi. I když, to moc nedoporučuju, je to sice zdravé, rozhodně ale ne bez kalorií. Sacharidy jsou pořád sacharidy, žejo... Takže bacha na ně! Nyní jste svobodní - můžete se vyprdnout na ultradrahé a ultrahnusné knackebroty a pokud disponujete kváskem, už se nemusíte ani ohlídnout a už jen péct doma tuhle laskominu. A navíc je to za babku!

78 komentářů:

  1. To je nádhera, ty se Vám povedly. Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Jindro, jsou opravdu skvělé :)

      Vymazat
    2. Dobry den,jen jsem chzela take pochvalit recept a malinko ozvlasnit. Zacla jsem misto vody pridavat stavu z cervene repy a je to take moc dobre a krasne cervenene na pohled. Diky a vsem dobrou chut.

      Vymazat
  2. Dobrý nápad, vyzkouším. Já ujíždím na žitných knackebrot tyčinkách od Racia (100g za 20,-) Vypadají stejně jako tyto, navíc jsou posypané semínky.
    Jestli jsem to dobře pochopila, tak nakrájené tyčinky přenesete i s pečící podložkou na plech.
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, mám takové ty placaté plechy na cookies, takže je vyvaluju na silikonové podložce, kterou mám rovnou na plechu, ale jasně, jinak to určitě půjde s podložko přenést na plech. Na ty žitné od Racia jsem taky narazila, jsou celkem dobré, pro mě ale málo navinulé. Tyhle jsou blíž těm finským právě tou kváskovou vůní a chutí :)

      Vymazat
  3. ještě propíchat vidličkou před vsaezním do trouby, aby i vizuální dojem byl dokonalý ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No Oli, propichování vidličkou ale není o vizuálním dojmu, žáno :) Tady to nesplňovalo tu funkci, kterou propichování má, tak jsem je nechala žít. Moje heslo - co nejblíže finskýmu originálu! :)

      Vymazat
  4. Teda Kamilo, tohle je bomba. Dělám je teď každý víkend, vždycky upeču pořádnej 2 kg bochník a jednu dávku tyčinek. Komu jsem dala ochutnat, každý chce recept. Prostě chutnají všem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za milou zpětnou vazbu a jsem moc ráda, že chutnají, u nás jsou taky děsnej hit. Jen už je to trochu opruz, že jsou během pár hodin pryč :)

      Vymazat
  5. Dobrý den, ta celozrnná žitná mouka má být normál nebo jemně mletá prosím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, co máte na mysli "normálem", ale používám celkem jakoukoliv - celozrnnou jemně mletou, žitnou chlebovou...

      Vymazat
  6. Prosím co je? 230 g zralého celozrnného žitného kvásku se 100% hydratací (tzn. 115 g mouky a 115 ml vody na start)? Mám tam dát i kvásek co mám v lednici a používám na domácí kváskový chléb? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasne,postupujte stejne,jako kdyz rozkvasujete na chleba,tzn. lzice kvasku z lednice plus voda a zitna mouka-pak mate rozkvas,nebo jinak "zraly kvas"

      Vymazat
    2. Děkuji moc za rychlou odpověď. Určitě vyzkouším, teď o prázdninách na výlety se taková dobrůtka bude hodit. Jinak úžasné stránky, čerpám tu inspiraci.

      Vymazat
    3. Mno jo, nejen na výlety 😉 Děkuju za přízeň!

      Vymazat
  7. Prosím o řádu pecete na horkovzduch?

    OdpovědětVymazat
  8. Nepecu,nejak s nim nekamaradim,je to vzdycky krematorium,ale urcite to pujde,jen hlidat,jak je to tenky,bude to fofr

    OdpovědětVymazat
  9. Holky, na kolik je pečete? Chci je taky vyzkoušet... :)

    OdpovědětVymazat
  10. Vcera jsem je upekla poprve.....jsou uzasny, exkluzivni, bombasticky!! Uplne na nich ujizdim. Fakt me prekvapily. Dala jsem do nich slunecnicova seminka a cesnekovy prasek, posypala soli.
    Ujidala jsem uz i syrove testo...i to testo uz proste bylo straslivansky dobry. :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo? My na nich taky jezdíme... A překvapeni to je, vypadají celkem nudně a nevabně, o to větší je pak nadšeni. Dnes jsem je nesla do školky dcerce na besídku a v ty záplavě krásnýho cukroví se skoro zastyděla. Pak si ale vzala jedna holčička a už jela lavina 😊

      Vymazat
  11. Prosím, nejprve rozkvasit - kvásek, mouku a vodu a nechat 12 h jako normální chléb, nebo jen smíchat a přidat další mouku..?

    OdpovědětVymazat
  12. Moc děkuji za recept. Jsou fantastické. Naprostá závislost. Mňam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neni zač :) O te závislosti něco vím, proto je už skoro neděláme...

      Vymazat
  13. Tak právě dopečeno. Kuchyň voní teda božsky a krekry jsou fakt VÝBORNÝ!!! Rovnou zadělám na další kvásek :-). Děkuji za skvělý recept!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ja dekuju za milou zprávu :) včera jsem je taky pekla, rovnou z dvojité dávky, tentokrat s makem... Deti trousily tvrdé drobky všude a chlebicky mizely rychlosti blesku :) A už mam zase zákaz je péct...

      Vymazat
  14. moje drahá mamina kupuje ve zdravé výživě neco podobného, nadávájí tomu "Bítešský řemeslný křupavý chléb s chia semínky" a vytvořily jsme si na pom podobnou závislost jakou popisujete :) a podle složení na obalu (mouka, tuk, chia) to asi bude hodně podobné, jen bych vás chtěla poprosit o radu ohledně těch chia semínek- dát je tam namočené nebo suché? díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, on ten kvásek z toho udělá jednak trochu snáze stravitelnější záležitost a chuťově tyhle krekry díky němu budou taky někde trochu jinde :) S chia semínky neporadím, nepoužívám je, takže bohužel nevím.

      Vymazat
    2. Já s tím teda nemám zkušenost ale asi bych volila chia suché, pokud se namočí vytvoří si kolem sebe takový gel a to by se nejspíš hůř zapracovávalo do těsta

      Vymazat
  15. Aljik Kamčo. Přidávám se do zástupu pekařek nadšených z receptu na tyčky. První várku jsem udělala před třemi týdny a od té doby je peču co týden a raději z dávky dvojité. Jsou opravdu návykové😁 Nedávno jsem je na ochutnání přinesla ženám na hodinu jógy a jedna o jejich chuti básnila ještě týden poté! Taky se mi povedlo "naočkovat" mamku a směle je péče též. Děkuji za výborný recept a přeji Vám mnoho tvůrčí inspirace!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Kačko, to jsem moc rada, ze takhle sirite závislost :) Je fakt, ze u tohohle a u tousťáku me asi osvitil Duch, nevím jakej, ale Duch.. :) Tak si je užívejte dal všechny, Vy, maminka, i jogove kolegyně :) Asi nás spojuje další závislost, mam ted intenzivní jogove období :)

      Vymazat
    2. Dobrý den, Kamilo, jsem pekařka začátečník. Ráda bych také upekla vychválené tyčky. Prosím poraďte, jak (kde)získat zmiňovaný kvásek z lednice? Děkuji Olina

      Vymazat
    3. Dobrý den, Olino, kvásek získáte asi nejsnadnější od někoho z tzv. Kvaskove mapy, připadne si ho můžete založit. O obojím se dozvíte od google mnoho informaci ;)

      Vymazat
  16. Dobrý den,
    měla bych dotaz,zda lze žitný kvásek oživit dvojnásobnou dávkou,tedy přidat ke kvásku 100 g mouky a 120 ml vody?A jestli ano,kdy ho lze zase použít?
    Moooc děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že úplně nerozumím dotazu.. Várku na chlebíčky samozřejmě můžete zdvojnásobit, to není problém. Jinak kvásek pro další použití je nejlepší uchovávat v množství zhruba jedné až dvou lžic ve skleničce v lednici a používat ho můžete klidně každý den...

      Vymazat
  17. A když mi tedy zbyly asi dvě polévkové lžíce kvásku a chci upéct tyčinky,tak jak mám postupovat?Mám k tomuto množství přidat 115 ml vody a 115 g mouky,tak jak uvádíte v receptu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Z toho rozkvaseneho množství si zase odeberte ty dvě lžíce a tak pořad dokola, klasické točení a omlazování kvasu.

      Vymazat
  18. Tak jsem to taky musela zkusit. :) Nevím, kde udělali soudruzi z NDR chybu, ale že by se mi s těstem pracovalo nějak úžasně, to opravdu říct nemůžu. Holt asi nevím, jak vypadá Play dough plastelína, moje děti už jsou přecejen poměrně odrostlé. :) Ale já to vychytám! Ovšem výsledek je skvělý, půlku jsme snědli jen tak na ochutnání po věčeři. :) Jen si trochu povzdechnu - čert mi tyhle stránky byl dlužen, musím toho strašně moc vyzkoušet! :) Díky za recept, je to fakt za pár korun super pochutina! Eva

    OdpovědětVymazat
  19. Ach jo... Milá kuchto, nemám Tě ráda! Tímhle receptem jsi mi teda zavařila, abych to pekla snad denně. :) První zkušební (a nepříliš povedená) várka zmizela nadzvukovou rychlostí, takže jsem se jala zkoumat konzistenci Play dough plastelíny. Tentokrát jsem použila sádlo (měla jsem čerstvě vyškvařené) a použila jsem víc mouky. A hele, s těstem se pracovalo jak s hedvábím! :) Rovnou jsem zkusila vyšší dívčí a vykrajovala jsem tvary jako na cukroví. Těsto se rozválelo jedna báseň, snad ani ten milimetr to nemělo, na nic se nelepilo, vykrajovalo se perfektně, dokonce i velmi ochotně opouštělo vykrajovátka. Byly toho tři plechy, ten třetí už jsem jen rozválela a projela rádýlkem. Tak teď jen, jak zjistit, jakou má tenhle zázrak trvanlivost. :) Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Evo, jsem škodolibě ráda, že u vás recept slaví takový úspěch a i že jste si sama přišla na to, jak docílit konzistence těsta, se kterým se dobře pracuje, mám ráda chytré čtenáře :) Chlebíčky se opravdu chroustaj jedna báseň, já nedávno měla těsto v lednici asi 14 dní, na výsledku to bylo znát snad jedině v dobrém, byly úžasné! Trvanlivost bude velmi dobrá, jsou to fakt suchary, to množství tuku je tam dost zanedbatelné. Spíš zjistíte, že je trvanlivost přísně vymezená počtem strávníků, resp. schopností suchárky rafinovaně schovat :)

      Vymazat
  20. Dobrý den,je nutná celozrnná mouka,nebo mohu použít žitnou hladkou?Děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě neni, používám jakoukoliv žitnou

      Vymazat
    2. Jen me napadá, urcite bude třeba pridat mouku na zadělání testa, celozrnna víc saje.

      Vymazat
  21. Já je milovala, díky za typ. a protože nejsem zdatná kuchařka, tak už jsem si sehnala i kvásek. V sobotu jdu na ně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tohle právě nemusíte být zdatná kuchařka, a ani pekařka :) Dejte vědět, jak se povedly!

      Vymazat
  22. Pro různé dle svého soudu méně zdatné kuchařky - opravdu to půjde dobře, koukněte, jak hezky se to vykrajuje. :) Už jsem zvlčila a jednu várku jsem udělala z "odpadního" kvásku, když jsem kvásek omlazovala. A taky to jde. Prostě je to FAKT DOBRÝ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za foto, Evo :) Jde to opravdu dobře, není to žádná vysoká pekařina! Jsem ráda, že chutnají :)

      Vymazat
  23. Tak já přesně tyhle kupuju v Rosmanovi, mají je kmínové a pak posypané mákem, ty jsou naše stálice. 200g asi za dvacku. Ale je dobrý, mít odpovídající recept v záloze :-) Jste fakt dobrá, mě tohle to reverzní pečení strašně baví :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem ty z Rossmanna zkusila. Jsou moc dobré, aspoň do chvíle, než se podíváte na složení. V "žitných" je 60 % žita, pšeničná mouka, celozrnná pšeničná mouka, pšeničné otruby, mák, řepkový olej, sůl, pšeničný kvas, ječná sladová mouka, droždí, emulgátor E472e, kyselina askorbová, enzymy. V podstatě nic špatného, ale i tak zůstanu u tohoto geniálního receptu. :)

      Eva

      Vymazat
    2. Moje řeč, Evo, já už mám nějak odpor cokoliv tohohle typu kupovat v krámě. Samozřejmě se zadaří a daří, zas nemám čas dělat lautr všechno domácí, ale vždycky je to s tou myšlenkou vzadu v hlavě, která mi tam straší. Tohle je záležitost chvilky, napeču z trojité dávky a hotovo :)

      Vymazat
  24. To potřebuju! S rozmarýnem! Nebo s parmazánem! A s česnekem! A makové! A sezamové! Aaaach!

    OdpovědětVymazat
  25. díky za super recept, krekry mizely přímo nadzvukovou rychlostí... jen jsem se chtěla zeptat, konzistence těsta mi přišla v pohodě, bylo celkem dlouho v lednici, ale šlo mi špatně vyválet, pořád se to těsto trhalo a nešel vyválet velký plát.... nevím, kam se vloudila chybička, jestli víc tuku, nebo mouky....
    díky
    Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Katko. Upřímně, asi Vám moc neporadím, zatím se mi to s tímhle těstem nestalo... Pokud jste dodržela recept, jediné, co mě napadá, je mouka. Zkuste prubnout jinou značku. Ať se daří

      Vymazat
  26. Jelikož jsme na téhle věci začali být závislí, zkouším, co to unese. Jak už tu někde bylo uvedeno, zapomenout těsto nějakou tu hodinu, den či týden v lednici, je jen dobře. A vyzkoušela jsem i místo žitné mouky použít špaldovou celozrnnou, je moje oblíbená. A co byste řekli? Funguje to! Zkusila jsem sypat kdečím, ale nejvíc nám jede drcený kmín a hrubozrnná sůl. Tak ještě jednou (obávám se, že nikoli naposledy) moc děkuji za recept, snad nebudeme muset na odvykačku. :)

    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Evo, za sdílení zkušeností. Je to tak, těsto vydrží v lednici dlouho, jednou jsem ho tam měla 14 dní a výsledek nebyl ani zdaleka tak kyselý, jako bych si myslela, že bude. Samozřejmě mouky jde kombinovat, nahrazovat, doplňovat semínky, kořením, tam už se fantazii meze nekladou. Osobně jsem se, stejně jako u chleba k pšenično-žitné klasice, pokorně vrátila k té nahaté celožitné verzi, ta nám prostě chutná nejvíc :) Mějte se hezky a případně nashle v Bohnicích.

      Vymazat
  27. Dobrý den, veľmi sa teším že som objavila tento recept. Už sa pečú, som zvedavá. Len sa vás chcem opýtať či Vám cesto nakyslo. Mne vôbec, ani ked boli potom hodinku v chladničke..... asi to tak ma byt. Inak sa s cestom pracovalo úplne super!! Vyvaľkané na papier :)

    Milka

    OdpovědětVymazat
  28. Nevím, co jsem udělala špatně, ale tyčky mám tvrdé a chutnají skoro jako kůrka chleba, ale nedají se ukousnout musím je lámat. Asi jsem měla hodně lepivé těsto není možné, že jsem tam dala málo mouky? Válela jsem těsto přímo na pečícím papíru. Zkusím ještě jednou a dám více mouky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Ivo, těsto by lepit nemělo, bývá opravdu hladké a nelepivé jako plastelína. Zkuste taky válet skutečně na relativně dost tenko, pak jsou chlebíčky křehčí.

      Vymazat
  29. Dobry den, moc Vas chci poprosit o upresneni postupu, jelikoz jeste nejsem moc zbehla v kvaskovem peceni. Tak, nejprve udelam to, ze smicham v misce 8lzici kvasku se 115 g vody a 115 g mouky necham pres noc rozkvasit a pak pridam ten zbytek ingredienci a pak zase necham pres noc v lednici? Dekuji na odpoved. Dora

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, pokud je tam ta 8 u lžíce kvásku omylem, pak jste to pobrala správně :) Po zamíchání těsta (až budete mít relativně tuhou kouli) ho můžete zpracovat a vyválet hned, nicméně můžete péct klidně až další den. Jednou jsem ho měla v lednici dokonce týden, trochu jsem na něj zapomněla.

      Vymazat
  30. Dobrý den, již jsem podle vás kuchtila více jídel a vždy super..., ovšem tyto tyčinky jsou naprosto geniální.., vyvalovala jsem na strojku na těstoviny, s těstem se krásně pracovalo. díky moc. lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strojek na těstoviny, no to je nápad, někde u maminy ve skříni se určitě povaluje, tak to zkusím.
      Jen to čtu a už se mi sbíhají sliny. Odpoledne vyzkouším, jsem zvědavá, zda chlapečkům, kteří ujíždějí akorát tak na chipsech, budou chutnat. To bych měla radost největší.

      Vymazat
    2. Zdravím, Lucko, strojek na těstoviny je fakt super nápad :) Nevím, jestli byc se mi ho chtělo vytahovat, ale rozhodně je to parádní tip, když chce člověk uniformní výsledky. Jsem ráda, že Vám tyčinky chutnají, i my je milujeme!
      A co u Vás, Gabruso, jak chlapci přijali zdravější "chipsy"?

      Vymazat
  31. Vážená paní, Kuchto Nuselská,
    tímto bych vás chtěla upozornit, že při nejbližší příležitosti na vás hodlám podat trestní oznámení a to za způsobení těžké závislosti na těchto velice nebezpečných tyčkách. Jako spolupachatel a ještě větší nebezpečí bude označen pisatel anonymní, který doporučil použít sušený česnek a slunečnicová semínka. Za vytvoření něčeho tak nebezpečně návykového si zasloužíte zavřít nejmíň do Alcatrazu ��.

    Jinak klobouk dolů, tyčky i samostoják jsou báječné. Už se těším, až vám důkladně prolezu blog. Akorát se obává, že moje váha si mě definitivně přestane vážit ��
    Děkuji za báječné recepty. Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Marcelo, jestli si myslíte, že jste jediná, koho si váha neváží, natož jedinec sám sebe, tak jste teda na velkém omylu. Takže Alcatraz, kterým vyhrožujete, vlastně možná přijde vhod jako ozdravný, antiobezitický pobyt! Takže jako tssss! :)
      No jo, sama se od založení blogu zmítám na hranici lehké až střední nadváhy neustále, takže Vás chápu, sama to musím otestovat a nejlépe pak sežrat... Ale s rozumným přístupem a nějakým tím hozením kýtou (vlastní) párkrát za týden se to dá držet v mezích :) Užívejte jídla bez výčitek a snad při prolézání blogu natrefíte na další oblíbence ;) K.

      Vymazat
  32. Ahoj super genie! Ty jo, ziju v Tajsku uz nekolik let, pecem tu kvaskovy chleba pro kvaskovy maniaky a jiz 3 dlouhe roky se drasticky snazim o nalezeni receptu na crispy and crunchy crackers, ktere zdejsi kvaskoveho chleba uxhylaci,vyzaduji. ���� Doposud jsem si tak nekak vystacila se suchary, se kterymi se fakt morduju, kdyz je krajim na pozadovane a nutne 3 mm, jelikoz kdyz jsou silnejsi, jak genius davno jiste zna, hrozi navstiveni dentisty po velice kratkem pozivani.. A tu musi prijit Cehunka z rodne hroudy a dodat me vysneny recept! To jsem z toho jelen������ takze Kamilo, opravdu jsi Pro me sorceress a ja ti moooc dekuji za recept.. Tedy pardon, vyhrabala ho moje milovana segruska, ktera uz je take kvaskovy maniak.. Takze musim v pr e rade podekovat ji.. Preci jen je to v rodine.. Hodne zdaru pri novych kreacich a kdybys nahodou mirila do Thajska na ostrov Samui, prijed 100% oxhutnat nas kvaskovy zitny chlebik, ci kvaskove strudliky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Veroniko, do dálek! Tak co na suchárky říkaj místní kvasový úchyláci? Dobrý? A jak se v tom vedru a vlhkosti daří pečení? Jinak díky za zprávu, jsem ráda, že se sláva suchárku rozšíří i za hranice naší malé, zaprděné hroudy :D

      Vymazat
  33. Kami, skvělé, luxusní a prudnce návykové, originál jsem neznala a hledat nebudu. Díky díky díky veliké za další skvělý recept.
    Krásné léto.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohunko, moc děkuju za zprávu a pochvalu :) Krásné léto je skoro za náma, omlouvám se za zpoždění.. Nějak to šíleně letí.. Tak přeju krásné nadcházející babí léto a podzim.

      Vymazat
  34. Dobrý den, chlebíčky se mi vizuálně povedly, s těstem se dobře pracovalo, ale jsou dost kyselé. Nevím, kde jsem udělala chybu. Mají tak chutnat? Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, omlouvám se, komentář jsem úplně zazdila, nějak jsem asi přehlédla upozornění. Chlebíčky mají být navinulé, ale hodně kyselé určitě ne. A většinou ani s lehce přezrálým kvasem jsem je hodně kyselé neměla, protože se přidá dost mouky. Ale kvasy jsou každý jiný, takže to není směroplatný, jak říkala Máňa. Zkuste třeba použít čerstvější kvas a uvidíte. Mějte se hezky.

      Vymazat
  35. Dobrý den. Moc se omlouvám, ale nerozumím hned první větě:
    230 g zralého celozrnného žitného kvásku se 100% hydratací (tzn. 115 g mouky a 115 ml vody na start)

    A nevím, co znamená "projetý kvásek"...

    1. Do projetého kvásku přidejte máslo, sůl (koření či semínka)

    Tak se ještě jednou omlouvám, s pečením začínám a tento recept mě velmi zaujal. Prosil bych o polopatistické vysvětlení.
    Díky a pěkný den. Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Milane, a omlouvám se za pozdní odpověď. Projetý kvásek znamená prokvašený, tj. těch 115 g mouky a 115 g vody po cca 6-8 hodinách. Mnohdy si neuvědomím, že moje "novotvary" mohou čtenáře zmást :) Ať Vám to peče ve zdraví a spokojenosti. I Vám pěkné dny.

      Vymazat