Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

9. 12. 2015

MERII KURISUMASU, ANEB VÁNOČKA S TANG ZHONG

Zoufale vás zanedbávám, vím. Jistě ale nikoho nepřekvapí, že životní sra.. , uhmmm, starosti se nevyhýbají ani mně. Poslední čtvrtrok byl výživný, finále bylo ovšem jak se patří spektakulární. No ale snad už se do toho konce roku nějak dopajdám, vše se v lepší obrací, a tak už mám zase roupy. Opět jen ty obrazné. A tak mi došlo, že jsem loni u "mlíčňáku Hokkaida" vyhrožovala, že to beru jako trénink na vánočku, plánovala jsem tang zhong na vánočku použít, ale zůstalo zase jen u sprostého vyhrožování. A protože u mě na blogu se žádných výrazných vánočních roztomilostí a tipů moc nedočkáte, protože Vánoce prostě ignoruju tak dlouho, jak to jen jde, rozhodla jsem se vrhnout aspoň na tuhle netypickou vánočku, a pokud budou výsledky jen trochu uspokojivé, o dojmy se podělit.


Momentálně v kváskovém světě děsně letí kvásková vánočka. A není se čemu divit, protože je opravdu neskutečná. Možná ale ne všichni kvásek máte nebo jste schopni ho udržet při životě, možná vám zrovna sladké kváskové věci nejedou, nebo prostě jen nemáte čas, protože je fakt, že časově je příprava kváskové vánočky trochu náročnější. Übertradicionalisti si upečou vánočku z kostky droždí a na takovéhle pokusy budou vražedným pohledem nahlížet jako na mord tradic, krádež naší svébytné a jedinečné kultury, hnusnou multikulturizaci jídla, a podobně. Pak se ale zase možná najdou typy, kterým droždí nedělá dobře na bříško, proto uvítají omládek. A třeba se najdou i ti, u nichž se vánočka nesní za 24 hodin, ale jí se třeba čtyři dny. Nebo klidně i tři! A tam se zase setsakra hodí použití tang zhongu, protože to je fičurka, která vánočku zvláční a minimálně o den prodlouží trvanlivost ve smyslu měkkosti střídky, podobně jako je tomu třeba u populárního toastového chleba.


Šla jsem na to tak nějak instinktivně a výsledek byl velmi příjemný. Střídka voňavá a nadýchaná, vydržela měkká déle, než jak si pamatuju u čistě drožďové vánočky, za mě spokojenost. Vy budete muset posoudit sami. Práci si oproti běžné přípravě nepřiděláte, tak proč ji nezkusit, hm? S těstem se dokonce i příjemně pracovalo,  nicméně tam to nemůžu úplně objektivně posoudit, protože jsem se ním motala poté, co bylo 12 hodin v lednici. Jedinou nevýhodou může být, že může být obtížnější vypracovat těsto, pokud nemáte robota. Ale ne nemožné, jen si prostě máknete. Stejně jako u toastového chleba se nad rámec mléka do tang zhongu a omládku nepřidává žádná další tekutina. Ale opravdu není třeba, nepanikařit! I díky žloutkům a máslu se těsto zvlhčí dostatečně. Kdyby vám přesto připadalo příliš tuhé, přidejte pár kapek mléka, v opačném případě podsypte ještě trochou mouky.




INGREDIENCE NA 1 OBRYNI STÁŇU:

tang zhong:
250 ml mléka
60 g mouky

omládek:
150 g hladké mouky
120 ml vlažného mléka
15 g čerstvého droždí
1 lžička medu/cukru

na zbytek těsta:
400 g hladké mouky
3 žloutky
120 g másla
125 g třtinového cukru
pořádná špetka soli

podle zvyklostí a chuti ořechy a koření, osobně jsem použila:
100 g vlašských ořechů (nasucho opražených na pánvi a nasekaných na drobno)
semínka z jednoho vanilkového lusku
kůra z půlky citronu a jednoho pomeranče
cca čtvrtka nastrouhaného muškátového oříšku, špetka kardamomu
2 lžíce rozinek a brusinek v rumu (nechat důkladně vykapat) 

1 rozšlehané vejce na potření vánočky
mandle na ozdobení

1. Připravte si tang zhong - v mléce rozmíchejte mouku a ohřívejte na plotně za víceméně stálého míchání, až směs zhoustne. Nechte, třeba za oknem, kompletně vychladnout.

2. Připravte si omládek. K droždí přidejte vlažné mléko, cukr, rozmíchejte a nechte rozpustit droždí a pak postupně zamíchávejte mouku. Nechte vykynout, cca 45 minut.

3. Ve velké míse utřete máslo s cukrem. Přidejte žloutky a pořádně vymíchejte. Přidejte sůl, koření, kůru z citrusů. Přidejte vychladlý tang zhong, omládek a nechte v robotu řádně prohnětat. Postupně pak přidávejte mouku. Nechte těsto hnětat, dokud se nespojí a neodlepuje se od stěn, cca 10 minut. Nakonec přidejte ořechy a rozinky v rumu, nebo je do těsta zapřekládejte.

4. Dál postupujte, jak jste zvyklí, v tomhle případě asi spíš zvyklé, ale nechci být sexistka... Pamatujte, že můžete dát těsto na noc/den do lednice, odloženým kynutím v chladu konečná vánočka jen získá na chuti. A vy se nemusíte mrcasit ještě s pletením, kynutím a pečením a můžete si jít po svém. Třeba po vánočním úklidu, nákupech dárků nebo vykrajování cukroví, cha cha.. Můžete ale samozřejmě nechat vykynout, uplést a péct.

5. Pečte na 200°C do lehkého zrůžovění, pak teplotu snižte na 170-160°C a dopečte. Celkově cca 1 hodinu. Pokud by vánočka tmavla rychleji, než je žádoucí, přikryjte ji pečícím papírem.


No, a to je tak zhruba všechno. Co se týče fotografií, nezoufejte, vy budete mít 100% hezčí vánočku. Chtěla jsem se předvést, jaká jsem frajerka a poprvé (a naposledy) se pokusila uplést vánočku z osmi pramenů najednou. Řekněme, že pro nás dyskalkulické leváky to není úkol úplně triviální, tudíž pověstná levácká kreativita nakonec musela situaci zachraňovat a pletení bylo jako na LSD tripu. Takže to, co vidíte na fotografiích není přejeté, mandlemi ozdobené, zasněžené a upečené zvířátko, nýbrž moje osmipramenka. Fakt můžete být jenom lepší. To, že má střídka barvu a vzhled žitného chleba s ořechy přičítám použití tmavého cukru a rozinek a brusinek, které ležely ožralé v rumu celý rok a do těsta taky něco ucvrkly. Takže se mi přestaňte vychechtávat a předveďte se sami. A jestli ji zkusíte, můžete mi vrznout fotku na facebook, nikdy neodolám příležitosti trochu si snížit sebevědomí. 

Tak hezký Advent a neblázněte, nejsou to poslední Vánoce v  životě. Teda třeba... :)

36 komentářů:

  1. A ze spaldy by také šla ? Vím , že určitě ;-)jen jestli ta gramáž bude stejná , jinak skvělý nápad tang zhongem, super!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně jste si odpověděla 😉 Ohledně gramáže myslím, že stejná nebude. Ale tu si už doladite sama podle konzistence těsta, buď přidáte, nebo nedosypete všechnu. Ať se povede ☺️

      Vymazat
  2. Přejeté, mandlemi ozdobené, zasněžené a upečené zvířátko :D
    K tang zhongu pořád chovám lehkou nedůvěru, ale tuhle tvou vánočku asi zkusím. Schválně jak to zvládne dyskalkulickej pravák :D .... A přeju ti, ať už je líp :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristi,zvířátko byla okamžitá asociace 😁 Jinak tang zhong zní divně, chápu, ale neni to takova divočina, schválně ho zkus třeba v tom toasťáku, můj souznící dyskalkuliku, hehe. A díky za prani, ted už snad jo!

      Vymazat
  3. Myslis, ze bude stacit testo poprekladat, nekolikrat ?
    Vypada to moc chutne :). E.x

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, možná nerozumím otázce... Myslíš po hneteni v době kynuti, nebo kdy?

      Vymazat
    2. Misto hneteni v robotu, tedy asi se mylne domnivam, ze testo je ridsi.
      Nebo je jako klasicke vanockove ?

      Vymazat
    3. To pravě vubec, těsto řídký neni, bez robota nebo trochu intenzivnějšího hneteni to nepůjde, se obavám...

      Vymazat
    4. Aha, tak to je lepsi. Hnetaci testa jsou v klidu :). Diky.

      Vymazat
  4. Milujem to slovo.......tang zhong........omladok.....tak toho sa neviem nabazit a tie veciciky z toho toastovy chleb,mlicnak.......to su pochutky od ktorych nic lepsie neexistuje.A tato vianocka je vyzva.......uz sa tesim ked sa do nej pustim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky myslím,ze tahle dvě slůvka jsou roztomilá, a to,co představují dokáže výsledný produkt celkem pozvednout,tak proč to nepoužívat :-) Ať se vánočka podaří a chutná!

      Vymazat
    2. Taky myslím,ze tahle dvě slůvka jsou roztomilá, a to,co představují dokáže výsledný produkt celkem pozvednout,tak proč to nepoužívat :-) Ať se vánočka podaří a chutná!

      Vymazat
  5. Zkusila jsem vánočku upéct kvůli malé vnučce, aby se zúčastnila příprav na vánoce, zaujaly mě technologické vychytávky (tang zhong+kynutí v lednici), ale jeden malý zádrhel : vánočka měla malý brousek (jinak byla skvělá!!), nenapadá tě prosím, co jsem pokazila? Zdraví babička Zděna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S brouskem nevím, upřímně, ani když se mi sem tam objeví u kváskového chleba, nevím, čím vzniká.. Vždycky to ale bylo tak minimální, že jsem to neřešila víc do hloubky. Možná to může být mírným nedokynutím? Nebo neopatrnou manipulací po upečení..? Jinak jsem ráda, že chutnala a snad si vnučka přípravu užila :)Krásné svátky přeju

      Vymazat
  6. Upecena a vyborna .děkuji za recept ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. Můžu prosím jen malý detail :-) Po ročním pečení veškerého pečiva bych se teda ptát neměla - i když veškerého, nějak jsme se zasekli na vašem žitném samostoji a ne a ne ho opustit :-D Když dám těsto kynout po uhnětení do lednice, tak umotám hned po vytažení a pak nechám ještě kynout tu umotanou, že? Děkuji :-) Vendula

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no vidíte, jak jste šikovná, přesně tak :) Ale nenechte ji kynout jak kváskovou, jako jsem měla trochu tendenci já :D Mě těší, že jste se zasekli, my více méně taky. Ať se povede!

      Vymazat
  8. za mě nejlepší vánočka, a to už jsem jich upekla dost díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt??? Tak to je ta nejlepší možná zpětná vazba! :) Díky a hezký Vánoce

      Vymazat
  9. Kamčo tak ta tvoje vánočka je královna mezi vánočkama :-) Pekla jsem ji v sobotu a půlku hned vzala sebou druhý den na návštěvu. Všichni chválili. Dnes je čtvrtek a já dojídám poslední dva kousky a vánočka je stále stejně chutná a vláčná. Prima recept, děkuju. Udělám podle něj i na Velikonoce mazanec. Marie Pařízková

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, Maruško, od Tebe mě to teda obzvlášť těší, taková zkušená a protřelá pekařka! :) Myslím, že je to fajn chutná a trvanlivá alternativa ke kváskový. Jsem ráda, že chutnala, děkuju za zpětnou vazbu :) Užijte si s Andrejkou Silvestr a hodně spokojenosti v novém roce.

      Vymazat
  10. auuuu tak jsem ji dneska prubla a musim rici ze uz je skoro sezrana,bezvadny recepticek moc dekuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super, to jsem ráda, že nebudu shazovat sama :D

      Vymazat
    2. Taky budu zkoušet o víkendu už se těšíme a jinak opět grepfruidový dortík byl super je nejlepší

      Vymazat
    3. Tak ať se povede. Dortik jsem dělala na víkendovou oslavu a taky měl velkej úspěch u našich seniorů. Je fakt rafinovaně lahodnej :)

      Vymazat
  11. Dobrý den,
    vydrží mi kynout těsto v lednici 24h?
    Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, asi i jo, ale snížila bych v ní teplotu, dejme tomu na 5°C.

      Vymazat
  12. fuj, už som sa zľakla, že aj ty si mi utiekla do tábora dokonalých žien, ktoré zvládajú myslieť na ďalšie náročné dieťa - kvások. Tang-zhong ti odpúšťam, na ten mám zálusk už dlhšie, určite bude mať premiéru podľa tvojho receptu. Si proste úžasná a odpúšťam ti, že si lepšia než ja :-) Krásne sviatky, keby sme sa nevideli... Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, do tábora dokonalých žen fakt nezavitam nikdy, tam mam vstup zakázán už jen když uvazim svou osobnost, hehe.. Nicméně na kvaskovou se samozřejmě taky chystám, i když spolu mame komplikovaný vztah.. Tahle je blbuvzdorna, tzn. pro me ideál :) Tobě taky krasne svátky a požehnaný příští rok!

      Vymazat
  13. Pani Kamilo,ozývám se po dlouhé době.Měli jsme návštěvu z Australie a byli tady 6 měsíců,tak že nebyl čas psát.Odletěli každý s 5 kily navíc.Nemůžu říct co jim chutnalo nejvíce,ale asi žebírka a grepfruitový dort.Bavili se když četli vaše příspěvky ,a můžu říct že nám záviděli.Pěkné svátky celé vaší rodince Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, srdečně zdravím! Odkud z Austrálie byla návštěva? S láskou na své dva roky v te krasne zemi vzpomínám! A tuhle vanocku pece i kamarádka v Melbourne, tak třeba Vaše větev rozšíří řady! :) Mějte se krásně a pěkné a klidné svátky i Vám a cele rodině!

      Vymazat
  14. Dokonalá, všechny ostatní recepty na vánočky mažu, trhám, pálím.... Šťastný a veselý

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aleno, udělala jste mi hezčí Vánoce! Děkuju za zprávu a přeju vypečený rok 2019 :)

      Vymazat
  15. Nejlepší vánočka ever!!!! Peču už několik let, dělám i ze špaldy, dávám místo rozinek nesířený meruňky, kombinuju vlašáky s mandlemi. Kamilo, je to dokonalost. Díky za to

    OdpovědětVymazat